Ankerhagen Barnehage
Hjem Om BarnehagenDette er vi opptatt avBarnehagens mål og satsningerProsjekterende arbeidsmåteSøke barnehageplassKontakt oss

Prosjekterende arbeidsmåte

I Ankerhagen barnehage jobber vi prosjektbasert, dette for å ivareta barns medvirkning og sikre at barna får tid og rom til å lære, utforske og utvikle seg. I prosjekterende arbeidsmåte er det barnas interesser, tanker og refleksjoner som skal vise vei gjennom blant annet de 4 årstidene, de 7 fagområdene, sansene og vennskap.

Prosjektets faser gjennom året:
August:
  • Velkommen til leke- og læringsmiljøet - barnas første møte med prosjektets tema i inne og utemiljøet
September -oktober:
  • Undersøkelsesfasen - barn og personal setter seg i relasjon til prosjektets tema
November:
  • Målformuleringsfasen - vi lager mål for veien videre
Desember:
  • Barnas 100 språk i møte med jul og juletradisjoner
Januar - mars:
  • Fordypningsfasen - veien videre i prosjektets tema
April - mai:
  • Avsluttningsfasen - hva har barna lekt og lært?
Juni-juli:
  • Planleggingsfasen - personalet setter seg i relasjon til nytt tema i prosjekt

2023-2024

Overbyggende tema: Kunst - "Barn og voksne i en lekende, utforskende og lærende kunstkultur sammen"

Hovedmålsetting: Skape et inviterende, spennende og lekende miljø der barn og voksne sammen fungerer  som medforskere av ulike kunstformer og kunstuttrykk.

Problemstilling: Hvordan tar barna i bruk sine 100 språk i møte med ulike kunstneriske uttrykksformer i lek, læring og samspill med sine kamerater, rom og verktøy?

Barns utvikler seg gjennom sosiale relasjoner i dagliglivet, gjennom de her-og-nå situasjonene de opplever hjemme, i barnehagen, på skolen og i nærmiljøet.

K.Lamer

Månestråle